Forside

Voksenbøger, ungdomsbøger, børnebøger 2017

Litteraturliste over gode voksenbøger (og børnebøger og ungdomsbøger) – forår 2017:

 

Jan Kjærstad har skrevet mange gode bøger, (og har helt sikkert læst endnu flere gode). Han har en fem-punkts-liste over, hvilke kriterier en god bog kan vurderes efter. Det giver god mening, da vi læser bøger af mange og forskellige grunde, - til tider er det spænding, mørke og mord, der er brug for, andre gange eftertanke og empati, eller det kan være et indblik i et andet menneskes liv og tanker, der driver læsningen frem. 

Jan Kjærstad skriver i Dagens Nyheter i januar 2016 om de fem kriterier, der kan ligge bag betegnelsen ”en god bog”. Det er Tankekraft, Besynderlighed, Originalitet, Efterglød og Svaghed.

 

1. Tankekraft. Hvilke bøger sætter tanker og spørgsmål i gang i så høj grad, at man ser (en lille smule) anderledes på verden bagefter.

Merete Pryds Helles bog: ”Folkets skønhed”, Lindhardt og Ringhof, 2016

Vibeke Grønfeldts ”Endnu ikke”, Samleren 2016

Roy Jacobsen: ”Hvidt hav”, Rosinante 2016 (efterfølgeren til ”De usynlige”

Jessen, Ida: ”En ny tid” Gyldendal 2015, og ”Doktor Bagges anagrammer”, Gyldendal 2017

 

2. Besynderlighed eller ”weirdness”. Mærkelige bøger er noget helt særligt.

Jonathan Safran Foer: ”Her er jeg”,

Jan Kjærstads: ”Slægters gang”

Iben Modrup: ”Godhavn” Gyldendal 2014, ”Karensminde”, Gyldendal 2016

 

3. Nyskabelser og originalitet..

Herzog, Annette og Katrine Clante og Rasmus Brejnhøj: ”Hjertestorm – Stormhjerte”

Kenneth Bøgh Andersens bind 1- 6 af Djævlekrigen (2005 – 2016),

Gabel, Lars og Morten Dürr: ”Vand til blod”, Carlsen 2016

 

4. Efterglød. Der er bøger, der bliver ved med at ligge (mentalt eller virkeligt) på sofabordet. Astrid Lindgrens ”Krigsdagbøger 1939 – 45”. ´¨ Gyldendal 2016

Carsten Jensen: ”Den første sten”, Gyldendal 2015

Lee, Harper: ”Dræb ikke en sangfugl”, Lindhardt og Ringhof, 1960

 

5. Svaghed. Ikke alle bøger behøver være ”gode” hele vejen igennem.

Jan Guillous Ӯgte amerikanske cowboybukser

Kristin Hannahs ”Nattergalen

Thomas Korsgaard: ”Hvis der skulle komme et menneske forbi”, Lindhardt og Ringhof 2017

Holst, Hanne Vibeke: ”Knud, den Store”, Gyldendal 2013

Nygaard, Mads: ”Frø”, Peoples Press 2015

 

Og tre billedbøger:

Madam Karrebæk og Skt. Nielsen: ”Da Gud var dreng”, Høst og søn, 2015

Ida Jessen og Anastaiya Orlova: ”Nogen må våge i mørket”, Høst og søn, 2011

Helle Laursen: ”Min morfar”, ABC forlaget 2017-04-02

 

Og  så er der ungdomsbøger:

John Boyne: ”Drengen på toppen af bjerget”, Høst og søn, 2015

Ronnie Andersen: Akavet; Høst og søn, 2014

Lise Bidstrup: Idolernes by, Høst og søn, 2014 (og Spillets by, Overlevernes by, den sidste fra 2015)

Kim Fupz Aakeson: Pragtfuldt, pragtfuldt, Gyldendal, 2015

Jesper Wung Sung: Ud med Knud, Høst og søn, 2014

Anders Johansen: Hullet,  Modtryk, 2013

 

Og bøger til mellemtrinnnet:

Anja Hitz: Mig og min papfamilie, Høst og søn 2012 (seriebog)

Anne Sofie Hammer. Paris Belinda Hansen, Høst og søn, 2014

Annette Herzog og Katrine Clante: Pssst!, Høst og søn, 2013

Patrick Ness: Monster, Gyldendal 2015

Kenneth Bøgh Andersen: Djævelens lærling, Høst og søn, 2005, - bind 5 i 2015

 

Og en klassiker:

Harper Lee: Dræb ikke en sangfugl, Lindhardt og Ringhof, 1960 - genudgivet 2015

 

 

Astrid Lindgrens definition var måske alligevel en mest rammende: ”Den skal være god. Jeg kan forsikre om, at jeg har grublet over det længe, og jeg kan ikke finde noget andet svar: Den skal være god.”

Jens Andersen biografi om Astrid Lindgren med: ”Denne dag, et liv”, Gyldendal 2014

 

 

Bodil Christensen


Møllevangsvej 1 Horne

9850 Hirtshals

boc@ucn.dk

www.bodilchristensen.dk

 

 

Russel Cornwell Hoban (amerikansk – engelsk børnebogsforfatter – ham med ”Godnat Amalie – grævlingen”) har udtryk det sådan (i min oversættelse):

 

“Hver ny generation af børn skal nødvendigvis hav det at vide: Der findes en verden, her gør man sådan og sådan, og sådan lever man.

Måske er vores store og bestandige frygt, at en generation af børn vil sige: Dette kan ikke være verden, det er ikke noget, det er ikke en måde at leve på.”

 

”Ikke nogen god dag. Men selv i Imperiets østligste provinser, hvor kun sanatorierne lyser i de endeløse nåleskov, og kun transmissionen fra henrettelserne og det overdådige gallahalløj går igennem, er intet sted så ensomt og fjernt beliggende, at der ikke fra køkkenvinduet er udsigt til et lille kroget æbletræ og en kat, der smutter om hjørnet.”

(Søren Ulrik Thomsen: En hårnål klemt inde bag panelet, 2016, p.80)

 

”Det er i de enkelte, afgørende situationer, hvor du står over for valget mellem at tage ansvar eller stikke af, at du selv bestemmer, om du vil huskes som en helt eller en kujon.”

(Argentineren, der kom sejlende ind på en cedertræsplanke, Morten Vittrup, 2016, p. 162)

 

”Men for pastoren var de moralsk åndssvage såvel som de gale og brandstifterne jo ren teori, ikke personer. Til sin store forbløffelse så hun pastorens ansigt trække sig sammen i væmmelse, og tårerne begyndte at trille, som om man havde åbnet en vandpost.

-       Vi er her jo ikke for at være en god forretning for alle andre, forsøgte hun at glatte ud. Vi er her, fordi vi lever.”

-       (Maria Helleberg: Kvinderne fra Thy, 371, 2016)