Didaktik i Dolomitterne
Gruppo del Sella, SassPiatto, Val de Vajolet og Marmolada. Der er masser af gode bjergnavne blandt Dolomitternes tinder. Højdemæssigt ligger de lidt over 2400 meters højde, og når Himmelbjergets 147 meter til tider kan virke som en udfordring, så er der så rigeligt med udfordrende højdemeter i bjergvandring i Dolomitterne.
På en vandretur kan man få større viden om alpefloraen, gemser og murmeldyr, om stenarter, vandløb og den italienske kogekunst. Man kan også få en lang række gode didaktiske læresætninger bekræftet.
Didaktikken i Dolomitterne er klar og kontant. Her er ti didaktiske grundregler, der (også) får følger i fodsporet af vandrestøvlernes visdom i højdernes hjemstavn:
Det er processen, der er vigtig, det er ikke (kun) produktet, der tæller.
Sæt dig overskuelige delmål.
Der er meget, man ikke vidste, man gerne ville se, vide og opleve.
Mange veje kan føre til samme mål.
Enhver er forpligtet ud fra de evner og kompetencer, man har.
Tag også de hårde udfordringer med godt humør (eller bid tænderne sammen og gå videre!)
Fællesskab i skoleklasser (og i samfundet) bygger på tolerance, rummelighed og tillid til, at alle vil det bedste. Hold fast i det. Det er civilisationens grundfjeld.
Høflighed, venlighed, hjælpsomhed gør alt meget mere muligt.
Evaluering er også at samle på gode dage.
Sådan kan man få didaktikken præsenteret i Dolomitternes betagende bjerge. Det er et tillæg til alt det andet, man også får med sig, når dagens indhold bliver så enkelt og klart som at følge en mærket sti frem mod Passo Principe Refuge, Contrin Refuge eller Friedrick August Refuge.
P.S. Og her var ikke et ord om vabler eller trætte tunge ben og stærkt belastet lungefunktion. Den slags hører også med, men det er blot en sidegevinst.
Bodil Christensen
Møllegårdsvej 1 Horne
9850 Hirtshals
www.bodilchristensen.dk
18-07-2017