Jeg skal holde et "underholdende og almendannende" foredrag for ... en godgørende forening af gode læsere.
Du får den
også. Det er et litterært apotek mod mistrøstighed over tidens dårskab og dagens gråvejr.
Litteraturliste over gode voksenbøger –
forår 2017:
Jan Kjærstad har skrevet mange gode bøger, (og har helt sikkert læst endnu flere gode). Han har en fem-punkts-liste over, hvilke kriterier en god bog kan vurderes efter. Det giver god mening,
da vi læser bøger af mange og forskellige grunde, - til tider er det spænding, mørke og mord, der er brug for, andre gange eftertanke og empati, eller det kan være et indblik i et andet menneskes liv og tanker, der driver læsningen
frem.
Jan Kjærstad skriver i Dagens Nyheter i januar 2016 om de fem kriterier, der kan ligge bag betegnelsen ”en god bog”. Det er Tankekraft, Besynderlighed, Originalitet, Efterglød og Svaghed.
1.
Tankekraft. Hvilke bøger sætter tanker og spørgsmål i gang i så høj grad, at man ser (en lille smule) anderledes på verden bagefter.
Merete Pryds Helles bog: ”Folkets skønhed”,
Lindhardt og Ringhof, 2016
Vibeke Grønfeldts ”Endnu ikke”, Samleren 2016
Roy Jacobsen: ”Hvidt hav”, Rosinante 2016 (efterfølgeren til ”De usynlige”
Jessen, Ida: ”En ny tid”
Gyldendal 2015, og ”Doktor Bagges anagrammer”, Gyldendal 2017
2. Besynderlighed eller ”weirdness”. Mærkelige bøger er noget helt særligt.
Jonathan Safran Foer: ”Her
er jeg”,
Jan Kjærstads: ”Slægteres gang”
Iben Modrup: ”Godhavn” Gyldendal 2014, ”Karensminde”, Gyldendal 2016
3. Nyskabelser og originalitet..
Herzog,
Annette og Katrine Clante og Rasmus Brejnhøj: ”Hjertestorm – Stormhjerte”
Kenneth Bøgh Andersens bind 1- 6 af Djævlekrigen (2005 – 2016),
Gabel, Lars og Morten Dürr: ”Vand til blod”,
Carlsen 2016
4. Efterglød. Der er bøger, der bliver ved med at ligge (mentalt eller virkeligt) på sofabordet. Astrid Lindgrens ”Krigsdagbøger 1939 – 45”. ´¨
Gyldendal 2016
Carsten Jensen: ”Den første sten”, Gyldendal 2015
Lee, Harper: ”Dræb ikke en sangfugl”, Lindhardt og Ringhof, 1960
5. Svaghed. Ikke alle bøger behøver
være ”gode” hele vejen igennem.
Jan Guillous Ӯgte amerikanske cowboybukser
Kristin Hannahs ”Nattergalen
Thomas Korsgaard: ”Hvis der skulle komme et menneske forbi”, Lindhardt og Ringhof
2017
Holst, Hanne Vibeke: ”Knud, den Store”, Gyldendal 2013
Nygaard, Mads: ”Frø”, Peoples Press 2015
Og tre billedbøger:
Madam Karrebæk og Skt. Nielsen:
”Da Gud var dreng”, Høst og søn, 2015
Ida Jessen og Anastaiya Orlova: ”Nogen må våge i mørket”, Høst og søn, 2011
Helle Laursen: ”Min morfar”, ABC forlaget 2017-04-02
Og en ungdomsbog:
John Boyne: ”Drengen på toppen af bjerget”, Høst og søn, 2015
Astrid Lindgrens definition var måske alligevel en mest rammende: ”Den
skal være god. Jeg kan forsikre om, at jeg har grublet over det længe, og jeg kan ikke finde noget andet svar: Den skal være god.”
Og der for må også Jens Andersen biografi om Astrid Lindgren med: ”Denne dag,
et liv”, Gyldendal 2014
Bodil Christensen
Møllevangsvej 1 Horne
9850 Hirtshals
boc@ucn.dk
www.bodilchristensen.dk
Russel Cornwell Hoban (amerikansk – engelsk børnebogsforfatter – ham med ”Godnat Amalie – grævlingen”) har udtryk
det sådan (i min oversættelse):
“Hver ny generation af børn skal nødvendigvis hav det at vide: Der findes en verden, her gør man sådan og sådan, og sådan lever man.
Måske
er vores store og bestandige frygt, at en generation af børn vil sige: Dette kan ikke være verden, det er ikke noget, det er ikke en måde at leve på.”