Skumfiduser

De værste ord er projekt og vision…

 

Folketingets medlemmer er på twitter og facebook, når de keder sig (eksempelvis under åbningsdebatten her i oktober), mødedeltagere landet over tjekker mails, studerende spiller hjerterfri, mens andre lader tankerne flakke til fjerne egne af hjernen, når konferencer bliver for kedelige eller forelæsninger for belæste og belastende.

Min egen strategi afspejler måske dansklærerens stadige blik for bling-bling-ord. Jeg samler på ”ord-jeg-hader”. De samles under et ydmygt ikon på den bærbare, og det giver mig mange glæder. At være samler af ”ord-jeg-hader” er en nem opgave, kan jeg konstatere, der er så rigeligt af dem. De kommer i en stadig strøm. Her får I nogle af dem i min udlægning. Den korrekte (eller oplægsholderens) forståelse og udlægning af ordene får jeg sjældent fat i, men det generer mig ikke synderligt.

1. Kompetence. Ordet i alle sammensætninger: Læseplanskompetence. Undervisningskompetence. Læringsafdækningskompetence. Udviklingskompetence. Evalueringskompetence. Altså: Kompetence betyder blot, at man kan finde ud af det. I samme kategori kunne nævnes ordet ”mestring”. Hvem i al verden kunne finde på at sige, at man har ”mestring” i forhold til at vaske gulv eller at man har kompetence til at skovle sne?

2. Faciliator og facilitere. Det lyder som noget, et køleskab eller en opvaskemaskine skal kunne, men det er vel det, man gør, når man sørger for, at der er kaffe og rundstykker til mødedeltagerne?

3. Tilpasning af arbejdsstyrken. Det betyder blot, at nogen  skal fyres, og at det er mange, det drejer sig om.

4. Innovation og innovere og at være innovativ. Mozart var innovativ i musiklivet, Monet i malerkunsten, Lars von Trier i dansk film (uden at de dog skal sammenlignes!), men der er ikke mange af os andre, der på nogen måde har tænkt noget nyt. Innovation er oftest en betegnelse, der kan bruges, når firmaet har for få penge og for lidt tid. Så er der kun en løsning: Innovative processer. Det bliver noget sjusk. Det er oftest langt bedre at arbejde målrettet mod en løsning med samme strategi, som når man hakker roer: En række ad gangen.  I mange dage. Fra tidlig morgen til sen aften.

5. Alle floskler fra fodboldens og sportens verden bør også udryddes. Den lange bane, den korte bane, bolde i luften, angreb og så lige den helt håbløse: ”Det havde jeg ikke lige set komme!”

6. Excellent. Man kan købe excellent vin, excellente campingvogne og Messi kan score excellente mål, men jeg deltager sjældent i noget som helst, der er excellent. Som H. C. Andersen skrev: ”’Det er magnifique, nysseligt, exellent!’ gik det fra Mund til Mund.” H. C. Andersen kunne skrive det, jeg er selv tilfreds, hvis jeg møder noget, der kan karakteriseres som værende ”udmærket” eller ”godt”.

 

Heldigvis er jeg ikke alene.  Søren Ulrik Thomsen (en lidelsesfælle, der har  en helt excellent sproglig sans) kan altid citeres: ”De værste ord er projekt og vision/ jeg bliver fuldkommen udkørt ved synes af dem”. (Det værste og det bedste, 2002)

 

 

 

P. S.: Trænger man til gode ord, der betyder noget i sig selv, så kan man downloade app’en: ”Truede ord”. Så får man hver dag et nyt ord, der trænger til at blive brugt. Ord som kanalje, obsternasig, træsk, trættekær, fusentast eller fløs. De betyder noget. Det kan de ikke fjæle.

 

BodilChristensen

Møllegårdsvej 1 Horne

9850 Hirtshals